Copywriting- podstawowe pojęcie cz.3

pisanie tekstów

W dwóch poprzednich wpisach znalazły się ogólne pojęcia związane z copywritigiem oraz rodzaje tekstów SEO, które mogą pisać początkujący copywriterzy. Dziś przyszła kolej na pojęcia dotyczące elementów tekstów, które zamawiają klienci.

Tytuł

Większość tekstów zamawianych przez klientów powinna posiadać tytuł. Czasami w przypadku opisów produktów lub opisów do katalogów klienci ich nie wymagają.  Tytuł tekstu powinien być chwytliwy, by zainteresował czytelników, ale niezbyt długi. Często można przeczytać w poradnikach, że nie powinien przekraczać 65 znaków. Wymóg ten wynika z tego, że właśnie takiej długości tekst jest wyświetlany w całości w wyszukiwarkach.

Lead

Jest to krótki wstęp do tekstu. Stosuje się go niemal we wszystkich rodzajach tekstu z wyjątkiem opisów do katalogów i opisów produktów. Teoretycznie lead powinien mieć 250-300 znaków, jednak w praktyce bywa różne.

Śródtytuły

Śródtytuły dzielą jednolity tekst na kilka krótszych części. Warto je stosować przede wszystkim dlatego, iż dzisiejsi użytkownicy internetu rzadko czytają całe artykuły. Najczęściej jedynie skanują tekst czytając wyłącznie śródtytuły.  Jeśli któryś z nich zainteresuje czytelnika, wówczas decyduje się na czytanie całego wpisu lub wybranej jego części.

Podsumowanie

Pisząc dłuższy tekst warto na końcu umieścić podsumowanie. Wystarczy kilka zdań, aby w pamięci czytelnika utkwiły najważniejsze informacje.

Kategorie

Kategorie to działy, do których przynależne są konkretne teksty. Występują niemal na każdej stronie internetowej niezależnie od jej funkcji. Kategorie wpisów można znaleźć np. na blogach czy pressel peges, kategorie produktów pojawiają się w sklepach internetowych czy serwisach aukcyjnych.

Tagi

Tagi to wyróżnione słowa, które określają krótko tematykę tekstu. Są ważne, ponieważ ułatwiają pozycjonowanie strony. W dziale tagi warto umieszczać frazy kluczowe.

Fraza kluczowa

Fraza kluczowa to wyraz lub zbitek wyrazów, które mają pomóc w pozycjonowaniu strony internetowej.  Jest ona umieszczana niemal w każdym zlecanym tekście. Najczęściej zleceniodawcy chcą, by pojawiła się w tekście co najmniej raz w podanej przez nich formie oraz 2-3 razy odmieniona przez przypadki. Może występować zarówno w samej treści jak i w tytule i śródtytułach (co jest wskazane ze względu na pozycjonowanie).

Ta część zamyka mój mały słownik podstawowych pojęć z zakresu copywritingu. Jeśli pojawią się kolejne pojęcia, które warto dodać do tej listy na pewno powstanie kolejna część. Mam nadzieję, że ten krótki słowniczek będzie przydatny dla tych, którzy dopiero zaczynają przygodę z pisaniem Jeśli masz jakieś pomysły, na kolejne bardzo ważne hasła możesz je dodać w komentarzach.

 

 

Leave us a Message