Ile za teksty

Ile za teksty – czyli stawki w copywritingu

Copywriting to praca taka sama jak każda inna. Wymaga skupienia, wiedzy, umiejętności pisania, kreatywności i ogromnych pokładów cierpliwości.
Niestety wielu klientów nie docenia zupełnie pracy twórców tekstów uważając, że w internecie znacznie ważniejszy jest obraz i dźwięk. Być może mają swoje racje, jednak nie oznacza to, że można poniżać copywrtitera propozycją pisania tekstów za grosze (i to dosłownie). Dziś kilka słów o tym ile za teksty może wziąć copywriter i jakie stawki obowiązują w tym zawodzie.

Na początek o etatach

Copywriting to zawód kojarzący się z freelancingiem. Warto jednak wiedzieć, że jest to także etat w niemal każdej agencji reklamowej czy dużej firmie mającej w swoich strukturach dział marketingu.  W przypadku copywriterów na etacie nie ma rozliczeń za 1000 znaków czy 1 tekst. Tutaj autor tekstów podpisuje umowę o pracę ze swoim pracodawcą i obowiązują go ogólne zasady związane z zatrudnieniem. Copywriterzy zatrudnieni w firmach otrzymują wynagrodzenie zgodne z umową. W zależności od ustaleń jest to stawka od najniższej krajowej do wielu tysięcy złotych miesięcznie. Pensja zależy od wielkości firmy, jej przychodów oraz tego jak efektywny jest sam pracownik – copywriter. Do tego mogą dochodzić dodatki takie jak premie, dodatkowe ubezpieczenie czy karnet na siłownię, które zależą od polityki kadrowej firmy. Copywriterzy na etacie nie mają źle, ale liczba etatów jest ograniczona.

A jak zarabia wolny strzelec?

Obecnie w polskim freelancingu panuje wolna amerykanka. Teksty rozlicza się na kilka sposobów a każdy z nich ma swoje charakterystyczne cechy:

Rozliczenie za 1000 znaków – jest to najpopularniejsza forma rozliczeń. Zleceniodawcy oferują i płacą za pakiet 1000 znaków od kilkudziesięciu groszy do kilkudziesięciu złotych. Warto jednak pamiętać, że praca za grosze to żadna praca i czasami lepiej pisać zupełnie za darmo 😉 A jeśli już pojawi się klient to stawka minimalna nie powinna być niższa niż 3 zł za 1000 znaków (choć to też bardzo mało).

Rozliczenie za sztukę – taki sposób rozliczenia stosuje się najczęściej w zleceniach, gdzie pojawia się duża ilość tekstów, których długość ma wynosić średnio X znaków np. w opisach produktów, wpisach do katalogów, tekstach na strony zapleczowe. Tutaj, podobnie jak w przypadku rozliczenia za 1000 znaków, stawki są bardzo różne. Jeśli nie wiesz jak wyliczyć cenę za 1 tekst najlepiej skorzystaj ze swojego cennika za 1000 znaków i na jego podstawie określ cenę za sztukę. Jeśli Twoją standardową stawką jest 10 zł za 1000 znaków, to tekst o długości 500 może kosztować 5 zł, a o długości 2500 – 25 zł. Jeśli pakiet tekstów jest duży możesz stawkę obniżyć lub dać rabat, by zachęcić do skorzystania z Twoich usług.

Rozliczenie za wykonane zadanie np. napisanie treści na całą stronę internetową – w takich zleceniach jak napisanie treści na stronę trudno jest pobierać pieniądze za 1000 znaków. Przede wszystkim dlatego, że nigdy nie wiadomo ile tych znaków wyjdzie. Klienci chcą dokładnie znać koszt tekstów na stronę, przede wszystkim dlatego, że jej budowa to wydatek minimum kilkuset złotych. W takim wypadku to Ty musisz ocenić ile czasu zajmie Ci stworzenie interesujących treści i jak długie one będą. Określ cenę za całość, ale pamiętaj, aby dokładnie określić podstrony, na których znajdzie się tekst. Dodaj, że każda kolejna podstrona to dodatkowa opłata w wysokości XX zł. Jest to bardzo istotny szczegół, ponieważ strony podczas budowy potrafią znacznie się rozrosnąć 🙂

Nadal nie wiesz ile zażądać za napisanie tekstu?

Niestety każdy copywriter i każdy klient są inni. Bardzo trudno powiedzieć weź tyle albo tyle i będzie dobrze. Nie ma stałych stawek obowiązujących w tym biznesie. Trzeba samemu sprawdzić czy stawka za jaką chcesz pisać przejdzie czy może trzeba ją obniżyć. Pamiętaj, że klient zawsze chce zapłacić jak najmniej, ale Tobie niekoniecznie musi się to opłacać.

Posted in Copywriting and tagged , .