Podstawa to wiedza

Większość poradników dla copywriterów zaczyna się od tego jak napisać tekst. Moim zdaniem jednak od tego jak powinien wyglądać prawidłowo napisany artykuł, precel czy opis do katalogu ważniejsze jest, co w nim jest zawarte, a powinna być tam przede wszystkim wiedza.

Napiszę wszystko na każdy temat
Bardzo często w ogłoszeniu typu „Napiszę teksty” pojawia się informacja, że tekst może być „na każdy temat”. Zachęcony taką informacją klient zamawia teksty o różnorodnej tematyce, które najprościej mówiąc są „laniem wody” i to jeszcze dość mocno zanieczyszczonej błędami ortograficznymi, gramatycznymi i stylistycznymi. O błędach rzeczowych nawet nie ma co wspominać. Współpraca z autorami od wszystkiego dość często kończy się na pojedynczym zleceniu, bo przecież każdy ceni sobie jakość.

Trochę wiedzy językowej nie zaszkodzi
Od czego zatem powinno się rozpoczynać karierę copywritera? Oczywiście od podstawowej znajomości języka polskiego. Poza ortografią, którą poprawią edytory tekstu, trzeba znać jeszcze podstawy gramatyki i stylistyki. Trzeba sobie jednak zdawać sprawę z tego, że polszczyzna to tylko drobna część wiedzy, którą powinien posiadać autor tekstów. Kolejnym punktem jest ogólne rozeznanie w literaturze. Być może wydaje się to zupełnie zbędne, jednak czytanie utworów wielu różnych autorów pobudza umiejętność formułowania swoich myśli w słowa i zdania. Nieocenionym źródłem umiejętności pisarskich są również krzyżówki. Umiejętność rozwiązywania krzyżówek z synonimami, Jolek czy Basiek to nieoceniona skarbnica nowych słów i ich określeń. Działają jak słownik języka polskiego w przyjemnym wydaniu. Warto również pokusić się o rozwiązanie krzyżówki hetmańskiej, prawdziwej królowej wszystkich łamigłówek, z którą zaledwie garstka najlepszych szaradzistów potrafi sobie dać radę.

Świat pełen informacji

Pisząc teksty warto poza znajomością języka, którym się posługujemy wiedzieć również coś na temat zamówionych tekstów. Jeśli napisany tekst będzie opublikowany na specjalistycznej stronie bądź będzie czytany przez szeroką gamę użytkowników internetu warto zadbać o jego merytoryczność. Ostatecznie artykuł z błędami rzeczowymi być może przejdzie raz, ale kolejnego zamówienia już może nie być. Warto zatem poświęcić chwilę czasu, aby zapoznać się dokładniej z opisywaną tematyką, zwłaszcza, że obecnie nie trzeba szukać informacji w bibliotece, a wystarczy przejrzeć kilka wiarygodnych stron internetowych.

Posted in Copywriting and tagged , , .