copywriting

Copywriting – podstawowe pojęcia cz.1

Pamiętam bardzo dobrze swoje początki w pracy copywritera. Nie były one najłatwiejsze i gdyby nie kilku kolegów, którzy zawsze służyli mi odpowiedzią na, nawet najbardziej podstawowe, pytania to pewnie bardzo szybko zrezygnowałabym z tego zajęcia.

 

Wśród najtrudniejszych rzeczy, z jakimi się wówczas spotkałam były zamówienia klientów, które brzmiały jakby były napisane w obcym języku. Użytych w nich sformułowań nie można przetłumaczyć bezpośrednio z angielskiego na polski, bo w większości wypadków oryginale słowo oznacza zupełnie co innego niż to w zleceniu. Zresztą wiele ze słów pochodzących z seo-slangu jedynie przypomina słowa anglojęzyczne. Jeśli już udało mi się znaleźć w sieci informacje dotyczące konkretnego określenia okazywało się, że definicje są napisane co najmniej tak samo niezrozumiale jak zlecenie.

 

Dlatego postanowiłam już na początku wyjaśnić kilka podstawowych pojęć, z którymi prędzej czy później spotkasz się w mailach ze zleceniami od klientów. Muszę wyraźnie zaznaczyć, że wszystkie definicje zostały stworzone przeze mnie i są oparte na moich, zawodowych doświadczeniach.

Copywriting

Copywriting to tworzenie treści. Copywriterzy pracują w głównej mierze dla agencji reklamowych oraz w działach marketingowych. Ich zadaniem jest tworzenie tekstów na blogi i strony marketingowe, tekstów reklamowych w różnych formach. Coraz częściej pojawiają się także zlecenia dotyczące napisania krótkich scenariuszy do filmów reklamowych lub podkastów. Niekiedy w zakres usług copywriterskich wchodzi także wymyślanie sloganów reklamowych oraz nazw firm czy produktów.

Seocopywriting

Seocopywriting to odłam copywritingu, zajmujący się tworzeniem tekstów związanych bezpośrednio z działaniami seo (pozycjonowaniem stron). Większość początkujących copywriterów zaczyna swoją przygodę z zarabianiem na pisaniu właśnie od tworzenia tekstów z  tego działu.

SEO/Pozycjonowanie

SEO (w polskim języku często zastępowane słowem pozycjonowanie) to działania podejmowane w celu uzyskania przez stronę internetową jak najwyższych pozycji w wyszukiwarkach internetowych. Wbrew temu, co może wydawać się laikom, lista stron, która pojawia się po wpisaniu w okienko wyszukiwarki konkretnego hasła, nie jest przypadkowa. Nie tworzy się ona także dzięki magicznym właściwościom sieci. Taka lista powstaje na skutek działania algorytmów wyszukujących konkretne słowa lub frazy (zestawienia słów).  Specjaliści zajmujący się pozycjonowaniem robią wszystko, by ich strony znalazły się na pierwszej stronie listy wyszukań, ponieważ to właśnie serwisy znajdujące się na początku są najchętniej odwiedzane. Zagadnienie pozycjonowania jest bardzo szerokie i z biegiem czasu z pewnością dowiesz się o nim znacznie więcej. W tej chwili najważniejsze jest to, że najczęściej będziesz spotykał się ze zleceniami na teksty SEO, przynajmniej na początku swojej kariery.

Teksty SEO

Tekstami SEO można nazwać wszystkie teksty, których zadaniem jest podniesienie pozycji strony internetowej na liście wyszukań. Różnią się co do długości, miejsca publikacji czy jakości tekstu, jednak najważniejsze dla Ciebie, jako copywritera jest to, że teksty SEO muszą zawierać w swojej treści wskazane przez zleceniodawcę słowa/frazy kluczowe.

 

Powyżej opisałam najważniejsze pojęcia ogólne, które warto znać zaczynając przygodę z copywritingiem. W następnych wpisach znajdziesz informacje dotyczące pojęć bezpośrednio związanych z rodzajami tekstów, jakie zlecają klienci oraz dotyczącymi publikacji treści na stronach internetowych.

 

Jeśli uważasz, że w powyższym tekście brakuje pojęć ważnych dla początkujących copywriterów daj znać, chętnie ją uzupełnię.

Zobacz też:

Copywriting – podstawowe pojęcia cz. 2

copywriting

Copywriting- podstawowe pojęcie cz.3

pisanie tekstów
Posted in Teksty z synonimami and tagged , , .