copywriting

Copywriting – podstawowe pojęcia cz. 2

W ostatnim tekście opisałam kilka najważniejszych, ogólnych pojęć związanych z zarabianiem na pisaniu tekstów. Dziś kolejna dawka. Tym razem pojęcia związane z rodzajami tekstów, o które mogą poprosić klienci.

 

Teksty SEO

To pojęcie znalazło się już w poprzednim artykule (Teksty SEO). Teksty SEO to najczęściej zamawiane  teksty u początkujących copywriterów. Do grupy tych tekstów należą m.in. precle, teksty na strony zapleczowe, teksty do katalogów, opisy produktów, synonimy oraz teksty merytoryczne.

Precle

Precle to proste teksty, które publikowane są na stronach typu Pressel Page – są to strony służące linkowaniu do stron docelowych, promowanych przez klienta. W sieci istnieją ich miliony. Umieszczając tam teksty z linkiem w prosty sposób można zyskać wiele odnośników. Teksty typu precel nie są długie – klienci zamawiają zazwyczaj teksty o długości 1000-1500 znaków, aczkolwiek są również tacy, którzy wolą teksty nieco dłuższe. W przypadku tego rodzaju tekstów nie jest wymagana wiedza specjalistyczna. Tekst musi być napisany na wskazany temat i zawierać w sobie frazy kluczowe (wyjaśnienie tego terminu znajdziesz Tutaj) wskazane przez zleceniodawcę. Nie trzeba używać słownictwa specjalistycznego ani tworzyć elaboratów naukowych. Tekst ma być prosty, ale dający się przeczytać i zrozumieć. Zapłata za tego typu zlecenia nie jest specjalnie wysoka, ale w pierwszych miesiącach pracy warto pisać precle, bo to świetny sposób na nabranie wprawy i doświadczenia.

Teksty zapleczowe

Zapleczem nazywa się strony  tematyczne, z których linki prowadzą do stron docelowych promowanych przez zleceniodawcę. Teksty na strony zapleczowe muszą być dostosowane tematycznie do tworzonej strony. Ich długość może być bardzo zróżnicowana, w zależności od zleceniodawcy. Zazwyczaj wynosi od 1000 znaków wzwyż. Teksty zapleczowe, podobnie jak precle muszą zawierać w sobie frazy kluczowe podane przez zleceniodawcę.

Teksty do katalogów

Katalogi to serwisy, w których znajdują się krótkie opisy stron internetowych.  Działają podobnie do książkowej Panoramy Firm.  Tekst pisany do katalogu jest krótki najczęściej ma ok. 500 znaków. Musi opisywać działalność firmy lub tematykę strony. Podobnie jak wcześniej opisywane rodzaje tekstów, musi zawierać również frazę kluczową podaną przez zleceniodawcę.

Synonimy

Synonimy, inaczej nazywane tekstami synonimicznymi, to teksty pisane w bardzo specjalny sposób. Ich długość może być bardzo zróżnicowana. Zleceniodawca najczęściej podaje długość końcową – czyli długość tekstu po wymieszaniu. W treści używa się zapisu kodowanego z wykorzystaniem nawiasów oraz pionowych kresek. Po umieszczeniu tak przygotowanego tekstu w mieszarce (oprogramowaniu do tworzenia tekstów jednolitych z tekstów synonimicznych) powstaje  tekst ostateczny, a właściwie wiele takich tekstów. Tak powstałe teksty mają podobną treść ale różnią się słowami.

Przykład:

Tekst początkowy:

{Ala|Jola} {lubi|kocha} {koty|psy}

Teksty powstałe po wymieszaniu:

Ala lubi psy.
Jola Lubi psy.
Ala kocha koty
Jola kocha psy.
itd.

Ilość nowych tekstów, które powstają po wymieszaniu słów z nawiasów uzależniona jest od ilości użytych synonimów i czasami sięga nawet kilkudziesięciu.

Opisy produktów

To kolejny rodzaj tekstów, z którymi spotyka się każdy copywriter prędzej czy później. Jak sama nazwa mówi tego rodzaju teksty mają opisać produkt. Z opisami spotykamy się codziennie w sklepach internetowych czy w serwisach aukcyjnych. Ich zadaniem jest pokazanie produktu w taki sposób, aby klient dowiedział się o nim jak najwięcej a dodatkowo, by zechciał go kupić. Dodatkową funkcją tekstu jest pozycjonowanie sklepu oferującego produkt. Opisy produktów mają zróżnicowaną długość oraz strukturę. O tym jak będą wyglądały w dużej mierze decyduje zleceniodawca.

Teksty merytoryczne

Tekstami merytorycznymi określa się te, od których wymaga się znacznie więcej niż od precli czy tekstów na zaplecze. Są to najczęściej teksty sponsorowane lub artykuły poradnikowe. Do tekstów merytorycznych można zaliczyć większość tekstów, których przygotowanie wymaga konkretnej i pogłębionej wiedzy. Teksty tego typu charakteryzują się wysoką jakością zarówno merytoryczną jak i techniczną. Muszą być napisane poprawnie językowo oraz zawierać wyłącznie sprawdzone informacje.

Posted in Copywriting and tagged .