jak pisać mądre teksty

Jak pisać mądre teksty

O tym, że tekst dziennikarza musi być „mądry” wie każdy. Nie wszyscy jednak zdają sobie sprawę z tego, iż podobnie jest w przypadku tekstów copywriterskich. Bardzo istotne jest, by to, co pojawi się na stronie firmowej, blogu a nawet zwykłym preclu nie było wyssane z palca. Warto pamiętać, że internauci trafiają na prawie wszystkie strony dostępne w sieci, nawet jeśli ich twórcom wydaje się inaczej.

O czym należy pamiętać pisząc tekst

Mówiąc o pisaniu merytorycznym nie mam na myśli sprawdzania wszystkich informacji, które znajdą się w każdym tekście. Są teksty, które z założenia muszą opierać się na specjalistycznych danych np. opracowania książek, referaty naukowe, artykuły prasowe. Są też takie, do napisania których wystarczy wiedza potoczna np. przepisy kulinarne, praktyczne porady itp. Niezależnie jednak od tego z jakich zasobów wiedzy korzystasz do napisania tekstu muszą być one sprawdzone.  Musisz pamiętać, że ludzie wierzą w to, co jest napisane, nawet jeśli autor tworzy tekst „z przymrużeniem oka”.

Gdzie szukać wiedzy

Copywriter to zawód, którym parają się bardzo różne osoby. Teksty piszą zarówno nastolatki uczące się w szkole średniej jak i seniorzy z tytułami naukowymi. Jak można przypuszczać ich wiedza jest bardzo zróżnicowana, co nie koniecznie musi być złe. Niezależnie jednak od stopni naukowych i życiowego doświadczenia należy pamiętać, by jako podstawę merytoryczną tekstu wykorzystywać jedynie sprawdzone źródła wiedzy.

Dziś bardzo często korzystamy ze źródeł internetowych, co nie jest złe, niemniej jednak w tekstach pochodzących z sieci pojawiają się błędy, co trzeba mieć na uwadze. Jedne z nich są bardzo łatwe do wychwycenia, a inne wręcz przeciwnie.

O tym jak głupie informacje znajdują się w sieci nie trzeba chyba nikogo przekonywać. Dla mnie sztandarowym przykładem była porada znaleziona w jednym z poczytnych serwisów parentingowych. Autor artykułu dotyczącego karmienia dziecka piersią zalecał, by w czasie przeziębienia mamy, podawać noworodkowi pokarm, nie z butelki i za pomocą smoczka (dziecko może odzwyczaić się od piersi), ale przy pomocy wypełnionej mlekiem rękawiczki lateksowej.

Jeśli jesteś doświadczonym rodzicem z pewnością na twoich ustach pojawił się delikatny uśmieszek. Wiedz jednak, że ta informacja pojawiła się także jako porada na forum internetowym i rozgorzała pod nią dyskusja początkujących mam, które uznały ją za mądrą. A co jeśli wśród nich był copywriter, który tę informację prześle dalej, do kolejnego serwisu czytanego przez setki tysięcy młodych mam? Co jeśli któraś z nich skorzysta z tej wiedzy i zrobi krzywdę swojemu maleństwu?

Dlatego jeśli chcesz być dobrym copywriterem pamiętaj, by szukać wiedzy tam, gdzie jest największe prawdopodobieństwo otrzymania wysokiej jakości, sprawdzonych informacji.

Odpowiedzialność za słowo

O tym jak ważna jest rozwaga podczas pisania tekstów może świadczyć serwis internetowy Asz Dziennik. Jest on z założenia prześmiewczym odpowiednikiem polskich mediów informacyjnych. Ten, kto zna rodzaj tekstów, jakie są w nim publikowane spogląda na informacje tam zamieszczane z przymrużeniem oka. Są jednak osoby, które wierzą w każde słowo opublikowane w tym medium. Można się o tym przekonać czytając zaangażowane komentarze zarówno pod artykułami na portalu jak i w serwisach społecznościowych, gdzie pojawiają się przekierowania do treści w tym medium.  O ile wiadomość, że celebrytka XY na swoim koncie na Facebooku czy Twitterze umieściła, co najmniej, niemądry wpis – jest zazwyczaj prawdą i wiara w nią nikomu nie sprawi kłopotu, o tyle wyssane z palca informacje dotyczące życia osób publicznych mogą zmienić nastawienie do nich a w najgorszym wypadku wpłynąć na ich dalsze życie. Dlatego zanim stworzysz jakikolwiek tekst pamiętaj, że musisz wziąć odpowiedzialność za każde umieszczone w nim słowo.

Pamiętaj!

Jeśli piszesz tekst na strony internetowe czy do prasy, zawsze pisz w taki sposób jakbyś przekazywała informację bliskiej osobie. Przecież nie powiesz swojej siostrze czy córce, aby nowonarodzonemu dziecku podała mleko w rękawiczce lateksowej. Bierz odpowiedzialność za każde napisane słowo, nawet jeśli pojawi się ono „tylko” na zapleczówce czy na stronie z preclami.

 

 

 

Posted in Copywriting and tagged .