jak pisać teksty na bloga

Jak pisać teksty na bloga?

Pierwsze blogi nazywano często wirtualnymi pamiętnikami. Dziś nadal istnieje wiele blogów spełniających tę funkcję, jednakże bardzo szybko rośnie liczba tych, które pisane są w formie poradników. Coraz częściej dzisiejsze blogi to nie wynurzenia nastolatków, a w pełni wartościowe poradniki eksperckie łączące teorię z ogromną ilością uwag praktycznych. Z biegiem lat zmieniła się nie tylko forma i treść blogów, ale także sposób ich pisania. Blogerzy są coraz bardziej świadomi i wyedukowani w zakresie dobrych praktyk pisarskich oraz marketingowych. Nie oznacza to jednak, że wszyscy wiedzą jak tworzyć wpisy. Dlatego dzisiaj krótka ściąga, która uporządkuje nieco wiedzę na ten temat.

Wszystko jest względne

Pierwszą rzeczą, o której musisz pamiętać, jest fakt, że każda blogerka i każdy bloger ma swój styl. Oznacza to tyle, że w przypadku większości blogerów sprawdza się pisanie tekstów prostymi i krótkimi zdaniami, ale są i tacy, których blogi odwiedzają czytelnicy ze względu na językowe tasiemce. Niektórzy piszą teksty mające długość kilkunastu tysięcy znaków, a inni mieszczą się zaledwie w kilkuset i są tak samo popularni. Moje uwagi dotyczące tekstów to tylko zalecenia, które mogą okazać się przydatne w tworzeniu wpisów, ale nie są one twardymi zasadami. Weź je pod uwagę, bo mogą pomóc Ci znaleźć nowych czytelników. Jednak możesz pozwolić sobie na sporą dawkę swobody, ponieważ bardzo możliwe, że właśnie odstępstwa od zasad są Twoim głównym atutem w oczach czytelników.

O krótkich zdaniach przeczytasz tu: Krótkie zdania mają moc

Chwytliwy tytuł

Tytuł powinien przyciągać uwagę czytelników. W sieci są specjalne narzędzia, które generują „doskonałe” tytuły. Zanim jednak z nich skorzystasz zastanów się czy na pewno pasują do Ciebie i twojego bloga. Nie zawsze tytuł „5 sposobów jak nie przypalić mleka w rondelku” będzie przemawiał do Twoich odbiorców. Musisz poznać swoich czytelników i wiedzieć czy wolą krzykliwe wyliczanki czy bardziej stonowane tytuły.

Magiczny lead

Lead, albo może bardziej swojsko – wstęp, to kilka zdań, które są niezwykle ważne. Ich głównym zadaniem jest przyciągnięcie uwagi czytelnika. Nie ma co gadać – jesteśmy leniwi i jednym z przejawów tego jest niechęć do czytania całych tekstów. Chyba nikt nie powie mi, że siada rano przed komputerem czy z tabletem i czyta w wybranym serwisie wszystkie artykuły “z góry na dół”. Zwykle wygląda to zupełnie inaczej – przynajmniej w moim wypadku. Włączam komputer i kolejno kilka stron z informacjami, które będą mi potrzebne do pracy, albo mnie interesują. Przeglądam tematy – jak mi któryś wpadnie w oko, to czytam krótki wstęp – zazwyczaj znajdujący się jeszcze na stronie głównej. Jeśli mnie zaciekawi wchodzę na stronę. Jeśli nie, przechodzę do kolejnych artykułów. Bywa, że sam lead wystarczy, aby dowiedzieć się o co chodzi i czytanie artykułu nie ma już sensu. Dlatego musisz pamiętać, że w przypadku blogów lead musi być interesujący, przyciągać uwagę czytelnika i zachęcać do dalszego czytania.

Śródtytuły i nagłówki

To kolejna odpowiedź na lenistwo XXI wieku. Po co czytać tekst, skoro wystarczy przejrzeć nagłówki. Jeśli nagłówki czytelnika zaciekawią, to przeczyta także tekst poniżej. Jeśli nie, w jego pamięci zostanie chociaż hasło.

Podział tekstu na akapity

Długie teksty pisane ciągiem świetnie sprawdzają się w książkach, ale nie w przypadku wpisów blogowych. W internecie długie teksty nie dzielone na mniejsze części są męczące i wiele osób rezygnuje z czytania. Dlatego tak ważne jest wprowadzanie podziału treści na akapity. Każdy z nich powinien być też oznaczony śródtytułem.

O tym, że taki podział tekstu się sprawdza możesz przekonać się czytając ten artykuł. Mogę założyć się, że śródtytuł wbił Ci się w pamięć, a kilkudaniowy tekst łatwo było przeczytać. Bardzo możliwe, że okazał się na tyle sensowny, że nawet rozumiesz co autor miał na myśli 😉

Podsumowanie

Przydaje się szczególnie, jeśli tekst jest rozbudowany i zawiera dużo informacji. Podsumowanie ich wszystkich pozwala czytelnikowi powtórzyć i przyswoić sobie najważniejsze informacje.

Długość wpisu

Powyższy tekst ma już niemal 4000 znaków. Czy to dużo? Czy mało? Wystarczy? A może trzeba napisać kolejne tysiące znaków? Na te pytania nie ma dobrej odpowiedzi. Są blogerzy, którzy bardzo cenią sobie długie wypowiedzi i piszą posty mające nawet kilkanaście tysięcy znaków. Są też tacy, którzy tekstu używają wyłącznie do podpisania zdjęć. Często zdarza się, że taki post mieści się w 1000 znaków.

Trudno jest zatem określić najlepszą długość tekstu, ale istnieje lista wskazówek związanych z SEO. Zgodnie z tajemną wiedzą pozycjonerów jeśli teksty je spełniają to wzrasta ich szansa na wysokie pozycje w wyszukiwarkach.

Zgodnie z wytycznymi Google teksty powinny być jak najdłuższe. Najlepiej jeśli mają co najmniej 2500 znaków. Oczywiście im więcej zdań uda się sklecić tym lepiej.

Pamiętaj jednak, że te 2500 znaków to nie przymus. Dzisiejszy wpis jest długi, ale dlatego, że mam Ci sporo do powiedzenia. Większość wpisów na moim blogu ma długość 2-3 tys. znaków. Zdarzają się jednak i takie, gdzie pojawia się tylko kilka słów np. wpisy z życzeniami świątecznymi.

A co z tym SEO?

SEO to trzy literki, które mają magiczną moc. Wszyscy piszący teksty myślą o nich i marzą, aby ich wpis był świetnie napisany i jak najszybciej zajął pierwsze pozycje na listach wyszukań we wszystkich możliwych wyszukiwarkach. Niestety z SEO jest troszkę jak z magią, ponieważ niemal nikt nie wie jak działają algorytmy wyszukiwarek. Wprawdzie każdy zajmujący się na poważnie pozycjonowaniem coś wie, albo przypuszcza, ale tak naprawdę trudno cokolwiek powiedzieć. Zalecenia dotyczące tekstów obowiązujące kilka lat temu dziś są już zupełnie nieaktualne. Bardzo możliwe, że pisanie wpisów zgodnie z ówczesnymi wymaganiami byłoby dziś uważane za spam. Nic dziwnego nie stanie się, jeśli te zalecenia, które dziś funkcjonują jutro okażą się nieaktualne. Dlatego najlepiej jest, pisząc teksty kierować je do czytelnika. Dopiero w drugiej kolejności postawić na frazy kluczowe, które pojawiają się w tekście. Warto też umieścić w nim link do innych wpisów z bloga lub stron zewnętrznych.

Jeśli korzystasz z WordPressa do tworzenia swojego bloga możesz użyć specjalnych wtyczek ułatwiających pozycjonowanie np. Yoast SEO, które ułatwią Ci ogarnięcie SEO w każdym wpisie. Sama stosuje Yoast SEO i muszę przyznać, że jest to wtyczka prosta w obsłudze i bardzo ułatwia pracę. Nie trzeba też inwestować pieniędzy, ponieważ wersja podstawowa, która jest dostępna za darmo, spokojnie wystarcza.

No to teraz zgodnie z moimi wyjaśnieniami czas na podsumowanie 🙂

Na pytanie „Jak pisać posty na blogi?” nie ma prostej i jednoznacznej odpowiedzi. Każdy bloger i blogerka musi znaleźć swój własny styl pisania. Warto jednak pamiętać o podstawowych zasadach, które ułatwią czytanie wpisów, a przy okazji podniosą ich pozycje w rankingach wyszukiwarek.

Posted in Blogowanie, Copywriting and tagged , , .