Mówiąc o pracy w copywritingu zazwyczaj ma się na myśli proste teksty SEO, opisy produktów albo teksty sprzedażowe. Prowadzenie bloga firmowego to jedna z form tekstów marketingowych, ale zdaniem wielu początkujących copywriterów – wpisy blogowe nie są niczym szczególnym. To po prostu kolejna forma tekstu informacyjnego i tyle. Warto jednak wiedzieć, że to nie tylko forma tekstu promocyjnego – wpis blogowy to coś znacznie więcej. I właśnie o tym Ci dziś opowiem.
Czym jest blog firmowy?
Coraz więcej firm decyduje się na stworzenie swojego bloga firmowego. Jest to decyzja, która bardzo często nie jest do końca przemyślana. Przedsiębiorcy decydują się na bloga, ponieważ ktoś im powiedział, że to fajna reklama, albo, że blog działa dobrze na pozycję w wyszukiwarkach. Do tego może on przyciągnąć nowych klientów. Tym samym blog to cudowne narzędzie, które przynosi mnóstwo dobrego firmie, a skoro tak, to trzeba go mieć.
Blog firmowy technicznie
Jeśli do tej pory jeszcze nie miałeś przyjemności zapoznania się z działaniem technicznej strony blogów, to powiem Ci, że jest to bardzo proste. Informatyk dołoży blog do dowolnej strony internetowej w kilka minut. Do tego dochodzi dostosowanie wyglądu i oprogramowania do potrzeb konkretnego klienta. Wszystko zajmie około godziny. Jeśli nie znasz się na tworzeniu blogów będzie Ci potrzebne kilka dni do stworzenia pierwszej swojej strony, ale to wynika raczej z konieczności zapoznania się z obsługą i możliwościami programów do blogowania.
Wpisy blogowe – czarna magia
Kiedy już właściciel firmy zdecyduje o posiadaniu bloga i go podłączy do swojej strony firmowej pojawia się ogromny problem jakim jest tworzenie wpisów. Wbrew pozorom pisanie nie jest prostym zadaniem. Trzeba nie tylko znać literki, ale umieć je układać w słowa a z nich tworzyć sensowne i bezbłędne zdania. To, co dla Ciebie, copywritera, jest oczywiste, dla specjalistów z innych dziedzin już takie być nie musi. Pojawia się zatem problem z napisaniem pierwszego, drugiego czy kolejnego wpisu. Brak umiejętności pisarskich sprawia, że napisanie jednego postu może trwać wiele godzin. Dla fryzjerki, sprzedawcy opon czy kucharza to ogromna strata czasu.
Systematyczność – przekleństwo blogów firmowych
Blog to bardzo wymagające medium. Jeśli chce się, aby przynosił wymierne korzyści trzeba o niego dbać. Konieczna jest systematyczność, a z tą bywa trudno. Przedsiębiorąca, zwłaszcza mały, który nie ma swojej komórki marketingowej i odpowiada za całą działalność firmy sam, zazwyczaj odkłada działania promocyjne na „jutro”. Nic w tym dziwnego, ponieważ o wiele istotniejsze wydaje się być prowadzenie księgowości, obrót towarem, zarabianie pieniędzy, które niezbędne są dziś. Blog i promocja to zadania na bliżej nieokreśloną przyszłość. Tym samym wiele firm posiada blog, ale go nie prowadzi. Wpisy pojawiają się sporadycznie i często są to wyłączeni kolejne życzenia świąteczne lub informacje o promocjach ograniczające się do 2-3 zdań.
Prowadzenie bloga firmowego – copywriterze pomóż!
I tutaj pojawia się praca dla copywritera – pisanie tekstów na bloga. Zlecenie prowadzenia bloga firmowego specjaliście to doskonały pomysł dla przedsiębiorcy. Pozwala mu zaoszczędzić czas i przeznaczyć go na coś bardziej produktywnego. Nie musi męczyć się z pisaniem ani walczyć ze sobą, o każdą kolejną literkę, aby wpisy były w miarę systematyczne. Copywriter to doskonałe rozwiązanie problemu jakim jest pisanie bloga firmowego.
Ale zwykły copywriter nie wystarczy…
Dokładnie tak jak napisałam powyżej – nie łudź się, że umiejętności zwykłego copywritera wystarczą do prowadzenia firmowego bloga. Jeśli klient przyśle Ci listę tematów, z pewnością sobie dasz radę. Ostatecznie pisanie porad czy opisów masz opanowane. Jednak blog firmowy to nie tylko teksty, ale również strategia treści. Jeśli klient chce podjąć z Tobą poważną współpracę dotyczącą prowadzenia jego bloga firmowego musisz umieć zaproponować coś więcej niż tylko teksty na podane tematy. Konieczne jest umiejętne opracowanie tematyki wpisów, które będą pojawiały się w kolejnych odstępach czasu. Musisz dowiedzieć się jak najwięcej o firmie oraz jej produktach i usługach. Musisz dobrze poznać branżę swojego klienta i umieć ze swojej wiedzy korzystać.
To jednak nie koniec
Napisanie wpisu blogowego to jednak nie koniec pracy. Copywriter chcący zająć się prowadzeniem blogów powinien umieć również przygotować teksty do publikacji oraz wiedzieć jak można delikatnie wypromować stworzoną przez siebie treść.
Jak widzisz umiejętność prowadzenia bloga to dla copywritera nie tylko opcja tworzenia portfolio czy promowania swoich umiejętności, ale również doskonała forma zarabiania. Prowadzenie blogów firmowych jest bardzo pożądaną usługą przez przedsiębiorców i właścicieli małych firm. Jeśli umiesz pisać, publikować i tworzyć strategie treści bardzo szybko znajdziesz klientów, którzy zechcą skorzystać z Twojej wiedzy i umiejętności.
Szczerze mówiąc nigdy nie patrzyłam na tworzenie firmowych blogów w taki sposób. Fajnie wiedzieć, że prowadzenie bloga firmowego to coś więcej niż tylko pisanie na zlecony temat. Z drugiej strony to ciekawe zajęcie i chyba zainteresuję się takimi zleceniami 🙂 Dzięki za wpis