Portfolio – pytania i odpowiedzi

Jakiś czas temu osoby zapisane na newsletter oraz członkowie grupy Copywriting i blogowanie od podstaw otrzymali ode mnie link do ankiety, w której mogli zadawać pytania dotyczące pisania tekstów na zlecenie. Pytania  tam zadane oraz te, które pojawiają się podczas grupowych dyskusji stały się inspiracją do kilku artykułów, które będą publikowane w kolejnych tygodniach. Dziś odpowiedzi na pytania dotyczące portfolio.

Choć temat ten był poruszany już wielokrotnie, a nawet odbył się mini kurs na ten temat, stale pojawiają się kolejne pytania. Poniżej odpowiedzi na te najczęstsze?

Jak powinno wyglądać portfolio copywritera?

O tym jaką formę będzie miało Twoje portfolio decydujesz TY. W internecie znajdziesz bardzo zróżnicowane formy portfolio copywriterskiego. Wśród najczęściej spotykanych form są:

  1. Pliki pdf zawierające teksty napisane specjalnie po to, aby się nimi pochwalić.
  2. Blogi – to strony, na których copywriterzy piszą artykuły o różnej tematyce. W ten sposób pokazują swój kunszt pisarski. Jeśli blog dotyczy konkretnej tematyki np. medycyny, architektury, rękodzieła itp. potencjalny zleceniodawca poznaje nie tylko umiejętności pisarskie ale również wiedzę copywritera na dany temat.
  3. Strony firmowe/ osobiste – wielu copywriterów posiada swoje strony firmowe, jeśli posiadają własną działalność gospodarczą lub osobiste, gdzie umieszczają informacje o sobie, swoją ofertę i portfolio. Zazwyczaj jest to osobna podstrona, na której opublikowane są teksty, którymi autor chce się pochwalić przyszłemu pracodawcy.
  4. Konta na zewnętrznych stronach internetowych – w sieci istnieje sporo stron internetowych, na których można publikować własne teksty. Można tu wymienić np. Eioba.pl. Warto stworzyć tam konto i publikować swoje teksty. Kiedy pojawi się zleceniodawca można wysłać mu link do swojego profilu autorskiego, gdzie znajdzie nie tylko sam tekst ale również dowie się jak jaką popularnością cieszą się artykuły autorstwa wybranego copywritera.
  5. Strony autorskie w serwisach internetowych – niektóre serwisy internetowe oferują autorom stworzenie stron autorskich. Jeśli serwis jest duży i popularny, to konto autorskie jest dobrze widziane przez potencjalnego zleceniodawcę. To także może być swego rodzaju portfolio.

Czy teksty przygotowane dla innych zleceniodawców można umieścić w portfolio?

Wszystko zależy od tego jakie to teksty i jak umówisz się ze zleceniodawcą.

  1. Jeśli teksty podpisane są Twoim nazwiskiem możesz śmiało je udostępniać.
  2. Jeżeli chcesz udostępnić w swoim portfolio teksty napisane na zlecenie warto byłoby zapytać zleceniodawcę o pozwolenie. Bywa, że zleceniodawcy zależy na anonimowości tekstu i niekoniecznie chce, aby konkurencja dowiedziała się, kto pisze mu np. eksperckie artykuły na bloga 😉

Jak pokazywać swoje teksty?

Tutaj również można wymienić co najmniej kilka opcji.

  1. Teksty, które piszesz i publikujesz dla siebie możesz udostępniać w dowolnej formie.
  2. Tekstów opublikowanych na stronie zewnętrznej, zwłaszcza opłaconych przez zleceniodawców, nie powinno się publikować w całości na swojej stronie. Najlepszym rozwiązaniem jest udostępnienie linków do nich.
  3. Jeśli oferujesz pisanie tekstów na ulotki albo teksty umieszczane w mediach społecznościowych, wówczas możesz skorzystać ze screenów oraz skanów zamieszczonych w plikach pdf.

Pamiętaj!

Na koniec krótkie podsumowanie:

  1. Istnieje wiele opcji wyglądu portfolio – wybierz najlepszą dla siebie.
  2. Tekstami podpisanymi Twoim nazwiskiem możesz się dzielić bez oporów.
  3. Udostępniając teksty napisane dla zleceniodawcy – zapytaj o zgodę.
  4. Jeśli teksty są opublikowane na stronach zewnętrznych lepiej udostępnij link aniżeli cały tekst.

W tym wpisie odpowiedziałam na kilka pytań, ale z pewnością nie na wszystkie jakie można zadać. Jeśli masz pytania lub uwagi koniecznie napisz je w komentarzu 😊

Posted in Copywriting, Portfolio.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.