Zlecenia dla copywritera

Zlecenia dla copywritera – co musisz wiedzieć o SEO

Kilka tygodni temu, zapytałam członków grupy Copywriting i blogowanie od podstaw oraz osoby otrzymujące cotygodniowy newsletter, o to, co chciałyby wiedzieć o pisaniu tekstów na strony internetowe. Odpowiedzi były bardzo zróżnicowane i dotyczyły wielu kwestii. Często powtarzały się pytania o SEO, w tym również o SEO w zleceniach dla copywriterów. Dziś kilka słów na ten temat. Poniższe spostrzeżenia dotyczą moich doświadczeń współpracy z różnymi firmami. Bardzo możliwe, że inni copywriterzy mają nieco inne doświadczenia i zdanie w tej kwestii.

Copywriter nie musi być specjalistą SEO

Zaczynając swoją przygodę z pisaniem tekstów na zamówienie nie bardzo wiedziałam czym jest SEO. Miałam ogólne wyobrażenie o tym jak linkowane są strony internetowe. W początkach mojej działalności copywriterskiej wszędzie panowało Black SEO, a teksty miały zawierać jak najwięcej fraz kluczowych, które bywały zupełnie bezsensowne. Potem nastało kilka dużych zmian w algorytmach Google i dziś liczy się wysokiej jakości treść a frazy kluczowe pozwalają łatwiej znaleźć tekst dotyczący konkretnych zagadnień. Warto wiedzieć, że algorytmy Google często ulegają zmianom i często nawet specjaliści nie do końca wiedzą jak najlepiej sobie z nimi radzić.

Jeśli piszesz teksty na zamówienie to zazwyczaj nie musisz samodzielnie dobierać fraz kluczowych. W przypadku większości moich klientów, to oni dostarczali listę słów, które powinny znaleźć się w tekstach. Niezależnie od tego czy były to teksty na stronę firmową, blog czy artykuły sponsorowane – frazy kluczowe były wyznaczone przez zleceniodawcę.

Tym samym Ty – jako wykonawca zlecenia, nie musisz martwić się wybieraniem odpowiednich fraz dla firmy. Twoim zadaniem jest umiejętne stworzenie tekstu, w którym frazy znajdą się w odpowiednich miejscach.

Informacje, które powinien podać zleceniodawca

Kiedy otrzymasz zlecenie będzie w nim kilka istotnych informacji. Przede wszystkim poznasz temat tekstów, albo tematykę, którą masz poruszyć. Kolejną informacją jest rodzaj tekstu jaki masz napisać oraz jego długość. Ponadto w zleceniu, zazwyczaj znajduje się lista fraz, które powinny znaleźć się w tekście.

Frazy kluczowe – gdzie je umieścić

Kiedy już wiesz o czym masz pisać i gdzie będzie opublikowany twój tekst, wówczas możesz zabierać się do pracy. Aby klient był zadowolony z tekstu pamiętaj, by frazy kluczowe umieścić w poniżej wymienionych miejscach:

  1. Tytule
  2. Pierwszym akapicie
  3. W co najmniej jednym nagłówku/ śródtytule
  4. W treści 2-3 razy – w zależności od długości tekstu.

 

Zlecenia dla copywtitera – o tym musisz pamiętać!

  1. Zazwyczaj to zleceniodawca przekazuje Ci listę fraz kluczowych, które musisz wykorzystać podczas pisania tekstów.
  2. Twoim zadaniem jest umiejętne rozmieszczenie fraz w pisanym tekście tak, aby wyglądały naturalnie i nie drażniły czytelnika.
  3. Teksty na stronie powinny być pisane dla internauty zainteresowanego tematem, a dopiero w drugiej kolejności dla googlowskich botów.
  4. Duża ilość fraz kluczowych w krótkim tekście może sprawić, że boty uznają go za spam i nie będą go indeksować.

 

Kilka przydatnych informacji o tym, co warto wiedzieć o SEO znajdziesz TUTAJ

Posted in Copywriting.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.